Breaking News

Kamis, 28 Juni 2018

Pamekasan Guyur Rain menghalang pengeluaran garam

Para petani garam di Pamekasan, Madura, Jawa Timur menghentikan kegiatan pengeluaran garam untuk sementara waktu.

Salah seorang petani garam di Dusun Hamlet, Kampung Tanjung, Kecamatan Pademawu, Haki (55) mengatakan bahawa penghentikan pengeluaran garam dianggarkan sehingga 10 hari akibat hujan selama 2 hari.

"Dalam dua hari terakhir hujan, jadi mengganggu pengeluaran garam," katanya, Jumaat (22/06/2018).

Ia berharap, beberapa hari akan datang boleh meneruskan aktiviti mereka untuk bekerja di ladang garam. "Tahun lepas pada awal bulan Jun kami telah menuai," jelasnya.

Pamekasan Guyur Rain menghalang pengeluaran garam
Kepala Kantor Perikanan Kabupaten Pamekasan, Nurul Widi Astutik menjelaskan, cuaca merupakan faktor penentu produksi garam.

Menurut beliau, sesetengah petani yang tidak menggunakan teknologi geomembrane ternyata berasa dirugikan apabila tanah garam dihisap oleh hujan.

"Seperti tahun lepas, contohnya, kerana terdapat lembap basah sehingga penghasilan garam tidak dapat dihalangi," katanya.

Beliau berharap dengan keadaan seperti ini dapat mendorong petani garam untuk menggunakan teknologi geomembrane.

"Jika anda menggunakan geomembran maka kadar pengeluaran dapat meningkat jika hujan terganggu itu dapat diminimalkan. Dan janganlah seperti tahun lepas di mana pengeluaran adalah minimum, "katanya menyimpulkan. penyebab-perut-terasa-keras-pada-kehamilan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Designed By