Breaking News

Minggu, 26 Februari 2017

Sukan Tidak Terbukti Mencegah Diabetes Semasa Hamil

Untuk menjaga kecergasan, ibu hamil boleh-boleh saja sukan. Namun jangan berharap aktiviti ini boleh serta merta mencegah risiko diabetes, sebab satu-satunya pencegahan terbaik adalah menjaga berat badan sejak belum hamil.

Sebuah uji klinikal menunjukkan bahawa perempuan yang bersenam semasa hamil mempunyai risiko diabetes getational atau diabetes berkaitan kehamilan yang lebih rendah. Namun itu tidak membuktikan bahawa sukan boleh mencegah diabetes, sebab peserta uji klinikal mempunyai berat badan normal sehingga memang tidak berisiko.

Hasil kajian baru tersebut telah diterbitkan dalam jurnal Obstetrics & Gynecology. Kajian tersebut telah melibatkan 855 wanita hamil yang secara rawak bergabung dengan program sukan atau hanya meneruskan rawatan pranatal biasa.

Semua peserta kajian berada di antara minggu ke 18-22 kehamilan. Peserta yang berada dalam kumpulan program sukan mengambil kelas selama 1 jam seminggu sekali selama 12 minggu. Sukan yang mereka lakukan, seperti aerobik ringan, latihan pengukuhan, dan latihan peregangan. Mereka juga diminta untuk melakukan latihan di rumah dua kali seminggu. Pada akhirnya, program sukan tersebut tidak menunjukkan kesan pada tahap diabetes gestasional.

"Masalah utamanya adalah bahawa hanya 55 peratus wanita dalam kumpulan peserta yang melakukan sukan benar-benar terjebak dengan rutin mereka. Hasil kajian tersebut menunjukkan bahawa, sangat sukar untuk menyelubungi wanita hamil untuk bersenam secara teratur," kata Dr Rita W. Driggers, dari Washington Hospital Center, Washington seperti dilansir dari HealthNews, Selasa (3/1/2012).

Kira-kira 13 peratus wanita dalam kajian tersebut telah melakukan sukan tiga kali seminggu dengan intensitas sedang hingga tinggi ketika kajian bermula. Sukan dengan tingkatan tersebut yang sesuai untuk disyorkan bagi wanita hamil.

American College of Obstetricians dan pakar ginekologi mencadangkan bahawa, wanita hamil yang sihat sebaiknya tetap aktif secara fizikal. Aktiviti fizikal tersebut dapat berupa kegiatan ringan, seperti berjalan kaki selama 30 minit sehari.

"Sukan bermula pada trimester kedua adalah terlambat. Boleh jadi bahawa sukan sebelum kehamilan dan pada awal kehamilan justru yang lebih penting, kerana perubahan metabolik terjadi pada awal kehamilan," kata Stafne.

Para wanita dalam kajian ini juga berisiko relatif rendah untuk mengalami diabetes gestasional kerana mereka rata-rata berada dalam julat berat badan ketika mereka mula mengikuti pengajian.

"Sebuah kajian yang lebih tertumpu pada wanita kelebihan berat badan dan obesiti mungkin akan mencari hasil yang berbeza. Kerana wanita dengan kelebihan berat badan dan obesiti berada pada peningkatan risiko diabetes gestasional," kata Stafne.

Penelitian lebih lanjut masih diperlukan untuk mengetahui cara terbaik untuk menurunkan risiko diabetes gestasional pada wanita hamil.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Designed By