Breaking News

Minggu, 26 Februari 2017

Kanak-kanak yang Bikin Badan Amal untuk Bantu Pesakit Kanser Anak

Inspirasi boleh datang dari mana saja, termasuk daripada seorang 'malaikat' kecil yang baru berusia 7 tahun. Kerana tahu benar rasanya menderita tumor otak, ia membuat badan amal sendiri untuk membantu kanak-kanak-kanak-kanak lain penghidap kanser.

Mason Fountain (7 tahun) baru saja menyelesaikan 20 bulan rawatan kemoterapi selepas didiagnosis menderita tumor otak pada April 2010. Dan sejak pertama kali mula rawatan, 'malaikat' kecil ini juga telah berjaya mengumpulkan wang beribu-ribu poundsterling yang nanti akan disumbangkannya untuk anak-anak lain yang juga menderita kanser.

Mason 's Magic merupakan badan amal baru yang Mason dirikan sendiri untuk mengumpul dana bagi anak-anak yang juga merasakan penderitaan kanser sepertinya. Ia memutuskan untuk membantu anak-anak lain setelah diberi kesempatan untuk bertemu penyanyi pop idolanya N-Dubz dan melawat Disneyland Paris.

"Ibu saya kagum kerana begitu besarnya sokongan yang kami terima hanya dalam hitungan minggu," jelas Mason Fountain, yang berasal dari Ipswich, Suffolk, seperti dilansir Dailymail, Selasa (3/2/2012).

Murid sekolah dasar ini sudah boleh mengumpul 3,000 follower sejak bergabung di Twitter pada hari Rabu (28/12/2011).

Pendukungnya bahkan juga dari kalangan selebriti seperti Kym Marsh, Clare Nasir, Dani Harmer, serta Kirk dan Mick Norcross.

"Saya tidak boleh percaya ini. Saya tidak pernah berfikir akan boleh mengumpul ini dengan sangat cepat. Mason sangat bersemangat. Telefon saya tidak berhenti berdering. Ini semua mengurangkan masa saya untuk menangis (kerana penyakit Mason)," jelas Shelley Fountain (27 tahun) , ibunda Mason.

Bulan depan butiran badan amal ini akan keluar pada mesyuarat jawatankuasa dan Mason 's Magic akan dilancarkan secara rasmi.

Badan amal ini ditubuhkan di bawah payung Brain Tumour UK, organisasi terkemuka yang menyediakan sokongan, pembiayaan penyelidikan dan meningkatkan kesedaran untuk semua orang yang terkena tumor otak.

Bagi Mason, akhir rawatan kemoterapi hanyalah awal dari tahap lanjut penyakitnya. Dalam 2 minggu ini, Mason dan keluarganya akan mendapatkan hasil scan untuk memeriksa kemajuan tumornya.

"Mason melakukan dengan sangat baik, dia merasa baik dalam dirinya sendiri. Saya tidak ingin dia menghadapi kemoterapi lagi," tutup Shelley.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Designed By