Breaking News

Rabu, 27 Juni 2018

Kesan sampingan pil perancang

Ramai pasangan seks yang tidak mahu mempunyai anak-anak dalam masa terdekat membuat keputusan untuk mengambil pil kawalan kelahiran. Tetapi sesetengah daripada mereka tidak tahu bahawa pil menelan untuk jangka masa panjang boleh menyebabkan kesan negatif.


Pasangan semulajadi

Penggunaan pil kawalan kelahiran sememangnya merupakan pasangan pelepasan yang ingin menikmati seks, tetapi tidak bersedia dengan akibatnya. Pil kawalan kelahiran boleh menyekat fungsi kelenjar pituitari dan berhenti melepaskan telur.

Walaupun sesetengah wanita yang mengambil pil kawalan kelahiran merasakan kesan sampingan pil ini, tetapi mereka masih meminumnya kerana mereka merasakan manfaatnya. Mereka mengesyaki kesan mengambil pil kawalan kelahiran hanya bersifat sementara, jadi tidak perlu terlalu serius.

Beberapa implikasi yang sering dialami oleh wanita selepas mengambil pil kawalan kelahiran termasuk berat badan, perubahan mood, keletihan, dan loya. Berikut adalah beberapa kesan mengambil pil kawalan kelahiran dalam masa yang lama yang tidak boleh diabaikan:

1. Jangkitan kulat
Penggunaan pil kawalan kelahiran secara tetap tidak selamat, keseimbangan hormon yang mengganggu, dan boleh membuat vagina menjadi kering dan menyebabkan jangkitan kulat.

2. Masalah mata
Mata menjadi kering, gatal, sehingga penglihatan kabur.

3. darah beku
Kesan ini jarang berlaku, tetapi pil kawalan kelahiran boleh membuat pembekuan darah dalam tubuh wanita, terutama jika dia merokok. Terdapat juga kesan lain, iaitu komplikasi berat badan atau kesihatan lain.

4. Migrain
Kajian mendapati beberapa wanita mengalami sakit kepala atau migrain selepas mengambil pil kawalan kelahiran.

5. Kemurungan
Di samping perubahan mood, kesan pengambilan pil kawalan kelahiran adalah kemurungan. Walaupun kesnya jarang, pil kawalan kelahiran boleh menyebabkan wanita mengalami turun naik hormon.

6. Sakit semasa bersetubuh
Sesetengah wanita mengalami kesakitan semasa bersetubuh. Pil kawalan kelahiran menjejaskan hormon yang menyebabkan kesakitan panggul dan faraj menjadi kering.

7.Menurunnya pemacu seks
Di sesetengah wanita, hasrat seksual cenderung menurun sejak mengambil pil kawalan kelahiran.

Jika anda ingin terus menggunakan kontrasepsi, anda dinasihatkan untuk berunding dengan doktor atau bidan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Designed By