Breaking News

Minggu, 26 Februari 2017

Diabetes Semasa Hamil Tingkatkan Risiko Anak Hiperaktif

Anak muda jauh lebih mungkin mengalami masalah gangguan pemusatan perhatian dan hiperaktif jika ibunya mengalami diabetes semasa kehamilan dan dilahirkan dalam rumah tangga yang miskin.

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) disebut juga gangguan pemusatan perhatian dan hiperaktifitas (GPPH) adalah gangguan perkembangan yang ditandai dengan kesukaran menumpukan perhatian pada suatu hal serta peningkatan aktiviti motor yang tidak lazim dan cenderung berlebihan (hiperaktif). Gangguan ini ditandai dengan pelbagai gejala seperti perasaan gelisah, tidak boleh diam, tidak boleh duduk dengan tenang.

Penyelidik memantau 212 kanak-kanak dari pelbagai etnik dan latar belakang sosioekonomi yang tinggal di Queens, New York, di mana 10 peratus di antaranya mempunyai ibu yang pernah terkena diabetes semasa kehamilan. Dari usia prasekolah sampai usia enam tahun, seorang ahli psikologi terlatih atau mahasiswa doktoral menilai gejala ADHD pada setiap anak tiap tahunnya.

Dalam laporan yang dimuatkan dalam Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, penyelidik mendapati bahawa kanak-kanak yang ibunya mengalami diabetes semasa kehamilan atau dikenal dengan sebutan diabetes gestasional, dua kali lebih mungkin mengalami ADHD pada usia enam tahun.

Anak-anak yang orang tuanya terkena diabetes gestasional dan dibesarkan dalam rumah tangga yang kurang berkemampuan mempunyai risiko 14 kali ganda mengalami ADHD berbanding dengan anak-anak tanpa faktor risiko. Penyelidikan sebelum ini menunjukkan bahawa pendedahan kepada racun perosak dan timbal pada anak-anak akan meningkatkan risiko ADHD.

"Ibu harus menyedari bahawa diabetes gestasional boleh memberi kesan kepada janinnya," kata penyelidik, Yoko Nomura, Ph.D., pembantu profesor klinikal psikiatri di Mount Sinai School of Medicine, di New York City.

Gestational diabetes memberi kesan kepada kira-kira 5 peratus daripada ibu hamil di Amerika Syarikat dan umumnya berkembang selama trimester kedua atau ketiga kehamilan, masa yang sama di mana janin mengalami perkembangan pesat perkembangan otak.

Ibu hamil dengan diabetes gestasional mempunyai gula darah (glukosa) tinggi yang normal. Jika janin dihujani dengan gula darah berlebihan, tenaga yang biasanya digunakan untuk pembangunan sistem saraf dialihkan untuk menyerap kelebihan itu. Akibatnya, sistem saraf pusat jadi tidak berkembang dengan baik. Tumbuh dalam kemiskinan juga boleh akan memburukkan lagi sistem saraf yang pada dasarnya sudah kurang baik.

"Ketika bayi lahir dalam rumah tangga yang lebih tinggi status sosial ekonominya, mereka mempunyai akses rawatan perubatan yang lebih baik, kegiatan intelektual yang lebih tinggi, serta mempunyai makanan yang lebih baik," kata Nomura seperti yang dilaporkan oleh CNN, Selasa (3/1/2012 ).

"Selain itu, wanita berpendapatan rendah tidak dapat mengawal diabetes pada kehamilan sebagaimana calon ibu yang lebih sejahtera," kata Luigi Garibaldi, MD, pengarah klinikal pediatrik endokrinologi di Hospital Kanak Pittsburgh.

Penemuan ini memang tidak membuktikan secara langsung bahawa diabetes gestasional adalah penyebab ADHD, namun para penyelidik mengatakan bahawa penemuan ini memberi mesej kepada ibu dan doktor bahawa gestational diabetes boleh menimbulkan bahaya tersembunyi untuk kanak-kanak setelah dilahirkan, terutama jika anak membesar dalam persekitaran yang penuh cabaran.

"Menghidap kencing manis selama kehamilan sendiri mungkin tidak begitu buruk. Tetapi jika tidak dikawal, nampaknya ada kesan bagi perkembangan otak kanak-kanak," kata Garibaldi, yang tidak terlibat dalam kajian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Designed By