Breaking News

Minggu, 26 Februari 2017

Sukan Dapat Mempengaruhi Kecerdasan Anak dan Remaja

Prestasi kanak-kanak dan remaja di sekolah tidak hanya ditentukan oleh hasil belajarnya. Menurut kajian, tabiat bersenam juga berpengaruh kerana aktiviti fizikal boleh membuat fungsi dan kemampuan otak berkembang dengan lebih baik.

Hal ini terungkap dalam sebuah kajian terhadap 14 hasil kajian yang pernah dilakukan, yang melibatkan tidak kurang dari jumlah keseluruhan 12,000 pelajar berusia 8-18 tahun. peserta berasal dari pelbagai negara terutama Amerika Syarikat, Kanada dan Afrika Selatan.

Secara umum, hampir semua kajian menyimpulkan bahawa aktiviti fizikal ketika bersenam berkaitan erat dengan prestasi belajar para responden. Makin banyak sukan, makin bagus prestasi akademiknya di sekolah yang ditandai dengan nilai bagus di semua mata pelajaran.

"Kami menemui bukti yang sangat kuat terkait adanya hubungan erat antara aktiviti fizikal dengan pencapaian akademik," tegas Amika Singh dari Vrije Universiteit yang mengetuai kajian tersbeut, seperti dikutip dari HealthDay, Selasa (3/1/2011).

Menurut para penyelidik, aktiviti fizikal ketika bersenam boleh meningkatkan aliran darah ke otak. Salah satu fungsi darah adalah mengangkut oksigen daripada paru-paru, sehingga otak selalu dalam keadaan bugar kerana tidak pernah kekurangan oksigen.

Selain itu, gerakan otot di seluruh tubuh juga merangsang pengeluaran hormon-hormon yang mencetuskan rasa tenang, sehingga konsentrasi belajar di kelas lebih terjaga. Beberapa kajian bahkan mengatakan, sukan membentuk saraf-saraf baru yang membuat fungsi otak meningkat.

Meski demikian, para saintis masih perlu meneliti lebih jauh untuk menentukan bahagian sukan yang paling tepat untuk meningkatkan prestasi belajar. Dikhuatiri jika olahraganya berlebihan, para pelajar justru merasa keletihan dan tidak boleh belajar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Designed By